Wat is een politie- of opsporingsonderzoek
De politie heeft een hulpverleningstaak de handhaving van de openbare orde en de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde. De laatst genoemde handhaving omvat de daadwerkelijke voorkoming, de opsporing, de beëindiging, de vervolging en de berechting van strafbare feiten, alsmede de tenuitvoerlegging van beslissingen van de rechter of het openbaar ministerie. Vaak beëindigt de politie ook al door het verrichten van opsporingshandelingen het strafbaar feit. Het is namelijk mogelijk dat een verdachte niet vervolgt hoeft te worden.
De ernst van een misdrijf of pakkans van de verdachte (deze is gezien) is medebepalend voor de inzet van politie. Bij een overval worden wegen afgezet en gaat doorgaans een helikopter de lucht in. Het onderzoek dat de politie hier verricht valt onder heterdaad. Dit is wanneer het strafbare feit wordt ontdekt, terwijl het wordt begaan (het betrappen van de dader) of terstond nadat het begaan is. Een slachtoffer (winkel of onderneming) moet er voor zorgen dat er aanwijzingen kunnen worden gegeven, het doel is de dader zo snel mogelijk aan te houden.
- Zorg dat er snel camerabeelden beschikbaar komen
- Laat getuigen nooit vertrekken (noteer gegevens)
- Betreed de plaats van delict niet meer (laat alles liggen)
- Gebruik de signalementenkaart
Buiten heterdaad volgt het opsporingsonderzoek, dit is het beginpunt van het strafprocesrecht en valt onder gezag de officier van justitie. Het nemen van strafvorderlijke beslissingen wordt als doel gezien. Het opsporingsonderzoek is er enkel op gericht dat strafbare feiten aan het licht worden gebracht.
Meerdere vormen van opsporing
Ten eerste bestaat er de ‘klassieke’ opsporing. Deze opsporing wordt ingezet nadat er een redelijk vermoeden bestaat dat er een strafbaar feit is gepleegd. Er hoeft verder nog geen duidelijkheid te zijn. De tweede is "vroegsporing". Er hoeft nog geen concreet strafbaar feit te zijn gepleegd, maar er dient een redelijk vermoeden te bestaan dat er in een georganiseerd verband ernstige strafbare feiten zijn of zullen worden gepleegd. Vaak wordt hiermee de georganiseerde criminaliteit bestreden. Ten slotte is er de veelvuldig uitgevoerde "repressieve controle". Dit onderzoek is er op gericht om strafbare feiten te ontdekken. Denk hierbij aan het inzetten van alcoholcontroles.
Het opsporingsonderzoek wordt ondersteund met technieken, of een combinatie daarvan:
- Deskundig onderzoek (DNA)
- Technisch opsporingsonderzoek (gebruikte middelen, vingerafdrukken)
Verhoor van een verdachte
In het opsporingsonderzoek wordt het verhoor van een verdachte mogelijk gemaakt door het inzetten van dwangmiddelen. Een verhoor, waaraan een verdachte niet mee hoeft te werken, kan er voor zorgen dat het opsporingsonderzoek wordt opgehouden zodat er meer tijd kan worden genomen. De verdachte is nog geen dader, hij heeft recht op een advocaat bij verhoor.
verhoor van een getuige
Het verhoor van een getuige in de opsporingsfase geschiedt bijna hetzelfde als die van een verdachte. Er worden vragen gesteld zodat er meer feiten over het strafbare feit achterhaald kunnen worden. Een verschil met het verhoor van een verdachte wordt al vanaf het begin duidelijk gemaakt. Het verhoor van een verdachte vangt aan met het geven van de cautie, terwijl dit bij een getuige niet hoeft.
Wat doet slachtofferhulp
Slachtofferhulp helpt na een misdrijf, verkeersongeval en andere calamiteiten. Zij geven u emotionele steun, helpen in in het strafproces en ondersteunen bij het vergoed krijgen van uw schade.
Er zijn verschillende manieren om contact op te nemen met slachtofferhulp. Het kan namelijk per mail, telefoon of chat. Ook is het mogelijk om 1 op 1 contact te hebben met iemand van slachtofferhulp. Dan kunt u daarvoor een afspraak maken met een van de medewerkers van slachtofferhulp.
Slachtofferhulp heeft medewerkers in dienst die speciaal getraind zijn in het helpen van slachtoffers en hebben daarin veel ervaring. Er zijn specialisten op ieder gebied en bieden hulp na een specifieke gebeurtenis. Bij slachtofferhulp werken ook juridische experts die u kunnen informeren en adviseren in het strafproces en u eventueel ondersteunen bij het vergoed krijgen van uw schade.
Werkwijze Slachtofferhulp
De hulp die slachtofferhulp biedt, hangt af van wat er is gebeurd en wat u nodig heeft.
Dit doen ze altijd:
- Helpen bij het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten.
- Taken verdelen. Dat helpt om grip te krijgen op de situatie.
- Helpen bij het invullen van formulieren en brieven te schrijven.
- In de gaten houden hoe het met u gaat
- Praten met u over de ingrijpende gebeurtenis. Ze helpen u om stress te herkennen en hoe hiermee om te gaan.
- Ze weten wanneer professionele hulp nodig is en kunnen u hiervoor doorverwijzen.
Slachtofferhulp neemt automatisch contact met u op
Zodra u bij de politie aangifte heeft gedaan van een misdrijf of als u gewond bent geraakt door een verkeersongeval, dan geeft de politie uw gegevens altijd door aan Slachtofferhulp. Slachtofferhulp neemt in de dagen die daarop volgen automatisch contact met u op.
De rol van de gemeente
Integrale veiligheid is een Wettelijke taak van de gemeente, in de meeste gevallen is de burgemeester portefeuillehouder. In het kader van die Wettelijke taak heeft de burgmeester ook regelmatig overleg met het openbaar ministerie en politie, we noem dat de "driehoek". Daarnaast zijn er de ambtenaren openbare orde en veiligheid. Op het gebied van deze veiligheid heeft de gemeente doorgaans een regisserende rol. Denk aan wijk- en buurtveiligheid, meer algemeen: de inwonende burgers. Winkels en ondernemingen vallen hier ook onder. Het economisch verkeer moet zich vrij van criminaliteit kunnen ontwikkelen, economische zaken van de gemeente is dan ook vaak betrokken. De gemeente werkt samen met tal van partijen, bijvoorbeeld het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing. Samen met deze partijen wordt er gekeken naar (preventieve) activiteiten, deze HIC pagina waar ondernemers zich kunnen opgeven voor een training is het gevolg van de samenwerking. Als er dan toch een misdrijf heeft plaatsgevonden mag u altijd rekenen op een luisterend oor van de gemeente, soms komt de burgemeester persoonlijk.
Dit kunt u allemaal zelf doen DIY
U kunt zelf een hoop maatregelen nemen om HIC’s zoveel mogelijk te voorkomen.
1. Tref goede organisatorische maatregelen, zoals:
- Open en sluit de winkel altijd met minimaal twee personen.
- Breng de flyer ‘Wat moet u doen tijdens een overval’ bij uw werknemers onder de aandacht.
- Zorg voor een mobiele telefoon.
- Zorg dat er een beperkt aantal sleutels in omloop is en noteer wie er een heeft.
- Geef aan klanten en gasten nooit informatie over de geldstroom en beveiliging in de zaak.
- Laat leiding en medewerkers duidelijk zichtbaar zijn in het bedrijf, met name rondom de kassa’s.
2. Zorg voor minder contant geld, daardoor loopt u minder risico
- Room het geld, dat niet meer als wisselgeld nodig is, voortdurend af.
- Tel uw kasgeld altijd na sluitingstijd in een afgesloten ruimte en uit het zicht van publiek.
- Zorg voor een degelijke inbraakwerende kluis of kast in de winkel en berg hier het getelde geld in op.
- Berg cadeau- en waardebonnen apart en uit het zicht op.
3. Zorg voor een overzichtelijk inrichting van de winkel
Een overzichtelijke inrichting van de winkel helpt de veiligheid te vergroten:
- Zorg dat u vanaf de kassa goed zicht hebt op de ingang en de rest van de winkel.
- Zorg dat de etalage een vrij zicht biedt van buiten naar binnen, zodat voorbijgangers zien wat er in uw winkel gebeurd.
- Plaats de kassa in het zicht en houd hier toezicht op.
- Zorg dat geld niet zichtbaar aanwezig is in de kassa.
- Zorg voor een 'invullijst signalement' bij de kassa.
- Zorg voor een kassa die met één handeling open gemaakt kan worden, zonder code.
- Hang stickers op met daarop de tekst:
- ‘Wij accepteren geen bankbiljetten groter dan €200,-‘
- ‘U kunt hier pinnen’
- ‘Wij beschikken over een kluis met tijdsvertraging’
- ‘Cameratoezicht
4. Zorg ervoor dat uw medewerkers goed geïnstrueerd zijn
Uw medewerkers spelen een belangrijke rol als het gaat om het vergroten van de veiligheid in de winkel. Betrek hen daarom bij de veiligheidsmaatregelen en procedures. Zo zorgt u samen voor een veilige en prettige werkomgeving. U kunt samen met uw personeel online trainingen volgen via het RPC.
5. Stel duidelijke huisregels op voor bezoekers
Stel duidelijke huisregels op tegen bescherming van ongewenst gedrag van bezoekers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verplichte inzage in tassen of het ontzeggen van de toegang voor (hinderlijke) groepen, etc. Maar ook dat er cameratoezicht is en hoe u daarmee omgaat.
De huisregels zet je in een huishoudelijk reglement. Het reglement moet je zichtbaar bij de ingang van de zaak ophangen. De winkelregels vormen namelijk een afspraak tussen de klant en jou. Zodra de klant bij jou naar binnenloopt accepteert hij of zij stilzwijgend de opgehangen regels. Officieel heet dit een privaatrechtelijke verbintenis. Huisregels hebben ook een preventieve werking en zijn uw eerste bescherming tegen ongewenst gedrag van uw bezoeker. Door dit soort mededelingen weten bezoekers waarmee ze rekening moeten houden in uw winkel. En houden zij zich niet aan uw regels? Dan kunt u hen erop aanspreken.
6. Maak duidelijke afspraken met de lokale politie zodat je weet waarvoor en wanneer je ze kunt bellen en in welke gevallen ze bij je langs komen.
7. Geef de bezoekers van uw winkel persoonlijke aandacht:
- Maak oogcontact, zodat ze weten dat ze gezien zijn
- Begroet de bezoekers zodra ze de winkel binnen komen
- Stel open vragen aan de bezoeker, zoals “waar bent u naar op zoek?”
Welke subsidie- en schaderegelingen zijn er
Subsidieregeling Schadefonds geweldsmisdrijven:
Als u slachtoffer bent geworden van een geweldsmisdrijf en u daaraan ernstige lichamelijke of psychische problemen (letsel) overgehouden heeft, kunt u bij het Schadefonds een financiële tegemoetkoming aanvragen.
Met deze tegemoetkoming erkent het Schadefonds het onrecht dat u is aangedaan en draagt op deze manier bij aan het herstel van uw vertrouwen in de samenleving. Het bedrag kunt u uitgeven waaraan u wilt.
Het Schadefonds Geweldsmisdrijven verstrekt tevens een subsidie van maximaal € 1.000 voor preventieve maatregelen tegen nieuwe woning- of bedrijfsovervallen. Het Schadefonds geeft dit uit namens de minister van Justitie en Veiligheid. Er zit wel een voorwaarde aan de regeling. Deze geldt namelijk alleen als er geweld is gebruikt bij de overval of met geweld is gedreigd (denk aan bijvoorbeeld met een mes of vuurwapen).
U kunt het formulier invullen op www.schadefonds.nl/slachtoffer/subsidieregeling-overvallen-2. Het is mogelijk om deze dan per post op te sturen of online in te dienen.
Denk bij preventieve maatregelen aan: het aanbrengen van buitenverlichting, het vervangen van de sloten en het plaatsen van camera’s.
De subsidieregeling is een onderdeel van een breder pakket aan maatregelen voor de aanpak van overvallen.
Voorwaarden subsidie:
- Uw woning of bedrijf is overvallen tussen 1 januari 2016 tot en 31 december 2021
- U heeft hiervoor aangifte gedaan en u kunt dit aantonen met een kopie van de aangifte.
- U heeft na de overval preventieve maatregelen getroffen tegen nieuwe overvallen en u kunt dit aantonen met een factuur.
- Uw aanvraag moet ingediend zijn vóór 1 juli 2022.
Alle contactgegevens - een overzicht
Gemeenten
14 + netnummer van uw gemeente
Voorbeeld: het telefoonnummer van de gemeente Haarlem is 14 023
Spoed alarmnummer politie/brandweer/ambulance 112
Bellen wanneer iemands leven direct in gevaar is. Of wanneer u getuige bent van een misdrijf. Maar ook bij verdachte situaties, zoals:
- Overval (na afloop)
- Brand
- Winkeldiefstal (bij aanhouding)
- Onwel geworden persoon
- Huisvredebreuk
- (Bedrijfs)ongeval (ernstig letsel of overlijden)
- Verdacht pakket/persoon/voertuig
Wanneer u 112 belt, geef dan door:
- wat er aan de hand is;
- waar er hulp nodig is;
- welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance
Algemeen nummer Politie Nederland
0900 - 8844
Bellen in gevallen die minder spoedeisend zijn, maar waarbij wel politie nodig is.
Bijvoorbeeld:
- Winkeldiefstal (verdachte is al weg)
- Zakkenrollerij
- (Geluids)overlast
- Weggelopen/verdwaald kind
En indien mogelijk:
- een goed signalement;
- de wijze van verplaatsen (kenteken van het voertuig)
- de vluchtrichting
Overzicht wijkagenten
Op deze site van de politie zie je wie in jouw buurt de wijkagent is met zijn/haar contactgegevens
https://www.politie.nl/mijn-buurt/wijkagenten
Meld Misdaad Anoniem 0800 - 7000
Slachtofferhulp 0900 - 01 01
(Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8:00 en 20:00 uur en op zaterdag tussen 10:00 en 17:00 uur.
Geen misdrijf, wel contact? Bel 088 - 746 07 46
Fraudehelpdesk 088 786 73 72
Vertrouwenslijn afpersing 06 - 22 96 27 71
PVO Noord-Holland (voorheen RPC Noord-Holland, Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland)
(Voor trainingen en hulp omtrent beheersbaarheid criminaliteit op de bedrijventerreinen)
Neem contact op
Direct naar de (online) trainingen
CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid)
Telefoonnummer 030 - 751 6700
E-mailadres: [email protected]